De klant is op zoek naar fun. “Shoppen
wordt steeds meer een emotionele ervaring en dit geldt ook voor het doen van
boodschappen. Smaak- kleur- en geurbeleving worden belangrijker en consumenten
willen steeds weer verrast, geprikkeld en zelfs geëntertaind worden” geformuleerd
door Trendwatchers van Retailwatching.
1.
Boodschappen
doen in een warm bad
De consument wil het naar zijn zin hebben waarbij het vaste personeel
de klant herkent. Je hoeft niets te zoeken, je weet waar alles staat en zo niet
dan is er in iedere ‘gang’ een personeelslid aanwezig om je direct te helpen.
2.
Ambachtelijke
producten
Steeds meer producten moeten ambachtelijk zijn gemaakt. De kaasboeren,
bierbrouwers of cider/wijn boeren. Een heerlijk lokaal product wint steeds meer
terrein. De cliënt van nu wil gewoon deze producten in de supermarkt kunnen
kopen.
3.
Kennis
hebben van wat je eet
Door tv programma’s als Keuringsdienst van Waarde, zijn consumenten
veel scherper op wat er nu daadwerkelijk in een product zit. Dit moet dan ook
duidelijk in begrijpelijke taal vermeld staan. Ook parate kennis van het
supermarkt personeel is essentieel voor de klant van 2015.
4.
Gemak
dient de mens
Het zal niet lang meer duren of je koelkast wordt automatisch aangevuld
met producten die niet meer voorradig zijn. De supermarkt anno 2015 zal hierop
moeten anticiperen. Een App waarbij de consument zijn producten kan bestellen
en op de door de klant gewenste tijdstip wordt bezorgd.
5.
Eten
als medicijn
Voeding heeft zijn invloed op gezondheid en gemoedstoestand en daar
worden we ons steeds bewuster van. Men kijkt beter naar het effect van
voedingsstoffen op het lichaam. Het moet niet alleen lekker smaken, maar ook
goed zijn voor lichaam en geest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten