zaterdag 21 februari 2015

Wat willen consumenten van een supermarkt ?

De klant is op zoek naar fun.  “Shoppen wordt steeds meer een emotionele ervaring en dit geldt ook voor het doen van boodschappen. Smaak- kleur- en geurbeleving worden belangrijker en consumenten willen steeds weer verrast, geprikkeld en zelfs geëntertaind worden” geformuleerd door Trendwatchers van Retailwatching.

1.       Boodschappen doen in een warm bad

De consument wil het naar zijn zin hebben waarbij het vaste personeel de klant herkent. Je hoeft niets te zoeken, je weet waar alles staat en zo niet dan is er in iedere ‘gang’ een personeelslid aanwezig om je direct te helpen.

2.       Ambachtelijke producten

Steeds meer producten moeten ambachtelijk zijn gemaakt. De kaasboeren, bierbrouwers of cider/wijn boeren. Een heerlijk lokaal product wint steeds meer terrein. De cliënt van nu wil gewoon deze producten in de supermarkt kunnen kopen.

 Bedrijfspanden Zuid Nederland


3.       Kennis hebben van wat je eet

Door tv programma’s als Keuringsdienst van Waarde, zijn consumenten veel scherper op wat er nu daadwerkelijk in een product zit. Dit moet dan ook duidelijk in begrijpelijke taal vermeld staan. Ook parate kennis van het supermarkt personeel is essentieel voor de klant van 2015.

4.       Gemak dient de mens

Het zal niet lang meer duren of je koelkast wordt automatisch aangevuld met producten die niet meer voorradig zijn. De supermarkt anno 2015 zal hierop moeten anticiperen. Een App waarbij de consument zijn producten kan bestellen en op de door de klant gewenste tijdstip wordt bezorgd.

5.       Eten als medicijn

Voeding heeft zijn invloed op gezondheid en gemoedstoestand en daar worden we ons steeds bewuster van. Men kijkt beter naar het effect van voedingsstoffen op het lichaam. Het moet niet alleen lekker smaken, maar ook goed zijn voor lichaam en geest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten